marți, 30 iunie 2015

Apple Music: review

Dacă eşti pasionat de tehnologie şi mai ales de telefoanele inteligente e aproape imposibil să nu fi auzit de Apple Music, serviciul cu care celebra companie din Cupertino intră pe piaţa serviciilor de music streaming. Acest gen de servicii capătă tot mai mult avânt în ultima vreme permiţând utilizatorilor să asculte cam orice melodie doresc ei la un preţ mult mai mic decât cel necesar achiziţionării melodiilor separat. Marele dezavantaj îl constituie faptul că ai nevoie permanent de o conexiune la internet pentru a putea asculta muzică, lucru uneori neconvenabil mai ales pentru cei ce plătesc scump pentru traficul de date pe telefon (însă unele servicii permit descărcarea în telefon a melodiilor pentru a le asculta offline).

Apple intră pe o piaţă deja saturată de concurenţi precum Google, Spotify, Pandora, Rdio, Tidal şi alţii aşadar va trebui să tragă tare dacă vrea să câştige cotă de piaţă. Şi aparent chiar o face, Apple Music fiind prima aplicaţie a companiei care va fi disponibilă şi pe alte platforme decât iOS (mai exact, pe Android). De asemenea serviciul este disponibil în peste 100 de ţări (inclusiv România!), oferă un plan pentru familie care permite împărţirea unui abonament cu încă 6 membri, oferă videoclipuri în cadrul aplicaţiei şi albumul 1989 al artistei Taylor Swift, care a făcut mult tam-tam privind serviciile de acest gen care ar remunera artiştii "după buget". Am ţinut să menţionez acest lucru deoarece disponibilitatea acestui album pe Apple Music este o adevărată victorie pentru companie, spre deosebire de cei de la Spotify care au ieşit destul de şifonaţi în urma scandalului iscat de artistă (şi care şi-a retras melodiile de pe acest serviciu). Proabil prezenţa acestui album va cântări mult în decizia utilizatorilor atunci când vine vorba de a migra sau nu către Apple Music.

În România Apple Music
costă doar 4.99 EUR/lună.
În România, în mod surprinzător, preţul unui abonament la Apple Music este ajustat la puterea noastră de cumpărare aşa că acesta costă doar 4.99 EUR în comparaţie cu 9.99 USD cât costă în SUA (şi probabil alte ţări). Nu e nevoie să plăteşti nimic pentru început căci Apple oferă o perioadă de trei luni (în comparaţie cu doar una, cât oferă Google) în care poţi testa serviciul gratuit. La fel ca în cazul Google Music, abonamentul îţi oferă acces cam la orice melodie te-ai putea gândi, inclusiv melodii româneşti şi chiar manele, dacă eşti amator al genului. De asemena ai acces la funcţii extra precum cea de Radio (care te ajută să descoperi melodii asemănătoare pornind de la o altă melodie), la diverse topuri muzicale şi, în cazul Apple, la videoclipuri şi chiar posibilitatea de a intra în contact cu artiştii tăi preferaţi.

Dar de ajuns cu lauda - urmează o scurtă comparaţie între Apple Music şi celălalt serviciu major de music streaming disponibil în România, Google Music.

Am cont pe Google Music cam de când a început a fi disponibil în România. Abonamentul lunar costă 24 de lei (surprinzător la Apple abonamentul e mai ieftin cu 1.6 lei) şi partea cea mai tare e că serviciul îţi oferă posibilitatea de a uploada colecţia ta de muzică în cloud, putând astfel să o accesezi chiar şi fără să plăteşti abonamentul lunar. Pe vremuri am folosit şi Zonga, şi Deezer însă a trecut mult timp de atunci aşa că nu voi lua în calcul aceste servicii alternative.

Apple Music se prezintă binişor, cu buguri pe ici, pe colo şi îmi cam încinge iPhone-ul, dar asta a început să fie deja ceva normal şi cu alte aplicaţii având în vedere că deja versiunea pe care o am eu (iPhone 5) e deja în urmă cu două generaţii faţă de cea actuală. Dar să vedem pe rând:

1. Ce muzică găsim

Acest lucru e cel mai important aspect, până la urmă. Pe Apple Music găseşti ultimul album al lui Taylor Swift, asta dacă eşti fan al artistei (nu e cazul meu, dar presupun că pentru unii acest lucru contează foarte mult). În principiu cam ce găseşti pe Google Music vei găsi şi pe Apple Music, şi viceversa. Am încercat şi cu greu am putut găsi două melodii pe care Apple Music să le conţină iar Google Music nu. S-a întâmplat să fie şi invers, o melodie să fie găsită de Google Music dar nu şi de Apple Music. De exemplu am rămas plăcut surprins să găsesc varianta în franceză a The call of the mountains, de Eluveitie, pe Apple Music, melodie care nu se găseşte pe Google Music. În schimb pe Apple Music nu găsesc melodia asta, ba chiar mai mult, pagina artistului pare să nu aibă nicio legătură cu acesta...

2. Disponibilitate
Apple Music este disponibil pe dispozitivele Apple începând cu versiunea 8.4 a sistemului de operare iOS, este accesibil via iTunes (deci de pe OSX şi Windows) şi va fi disponibil în curând şi pe Android. Google Music, în schimb, este oficial disponibil pentru Android, iOS dar şi de pe web (deci practic poate fi accesat cam de pe orice platformă unde există un browser cât de cât capabil). Un punct în plus pentru Google Music, aşadar.

3. Funcţii extra
E surprinzător că Google nu s-a gândit să integreze părţi din YouTube în Google Music, având în vedere că este al lor şi nu ştiu să existe videoclip pe lumea asta care să nu se găsească pe celebrul site de videosharing. Ori poate nu o fi vrut să amestece merele cu perele, mai ales că aplicaţia YouTube deja are o categorie aparte special pentru videoclipurile muzicale. Anyway, în caz că poate sunteţi interesaţi: nu, nici pe Apple Music nu poţi "asculta" videoclipuri cu aplicaţia în fundal...

Apple Music nu prea a ratat nicio funcţionalitate din cele pe care Google Music le oferă. La fel ca acesta din urmă are funcţie de radio care însă dă combinaţii ciudate ori nu merge deloc când încerci cu melodii mai obscure (eu am încercat cu câteva melodii româneşti din preajma anului 2000). Poţi stoca 25 000 de melodii în cloud (şi chiar 100 000 din această toamnă; Google Play permite doar 50 000 de melodii) şi poţi descărca muzica pentru a o asculta din telefon, fără necesitatea unei conexiuni la internet (chestia asta nu funcţionează la mine, nu pot activa nicicum "iCloud Music Library").

Şi mai e funcţia de Connect care e un fel de reţea socială unde utilizatorii Apple Music pot lua contact cu artiştii lor preferaţi. Momentan lista acestor artişti e destul de subţire dar de acum nu poate decât să mai crească. Din punctul de vedere Apple câştigă la acest capitol în faţa Google.

Încheiere
Serviciile de music streaming sunt calea de mijloc între piraterie şi achiziţionarea de muzică. Deşi nu chiar pe placul artiştilor (sau, mai degrabă, a companiilor din spatele acestora) aceste servicii câştigă teren şi deja avem o piaţă destul de aglomerată când vine vorba de a alege (ok, poate nu şi în România). Pe mine Apple Music m-a impresionat în mod plăcut însă personal nu intenţionez să fac încă trecerea la el, cel puţin nu până când acesta nu va fi accesibil via web, precum Google Music (sau până când iTunes nu va fi disponibil şi pe Linux, printr-o minune). Dacă însă acest lucru nu e un impediment pentru tine atunci go for it: Apple Music chiar pare promiţător şi probabil va ajunge să domine această piaţă.